• När

    2017

  • Vad gjorde vi?

    Strategi, koncept, design & teknisk implementation

För upplevelse- och kunskapssökande travelers

Hösten 2016 valde Visit Sweden Fröjd som sin nya digitalbyrå. Fem månader senare (i januari 2017) lanserades den nya versionen av Sveriges officiella webbplats för turism och resandeinformation.

Design som möjliggör berättande

Det finns så mycket som är bra med Sverige, och med den nya sajten finns det många möjligheter för Visit Swedens många internationella redaktörer att berätta på ett mer levande sätt. Vi har nämligen tagit fram nya flexibla mallar för dem att arbeta med. Med hjälp av bilder, texter och rörligt innehåll kan man nu förmedla allt det som är härligt med Sverige och via innehållet inspirera besökaren till att boka en resa till vårt avlånga land. Användarupplevelsen och designen är guidande och hjälper besökaren vidare till mer inspiration eller ytterligare fördjupning. Berättandet är i fokus, utan att göra avkall på hög läsbarhet och tillgänglighet.

Norrsken, röda stugor och en galen älg

För att lyfta fram det som är unikt med Sverige så har vi skapat ett antal skräddarsydda interaktiva upplevelser. Vi valde ut speciella teman — att vi är världens älgtätaste land, att det är störst chans att se norrsken i Abisko samt vår besatthet av den röda stugan. Användarupplevelserna är utformade för att väcka besökarens nyfikenhet för svensk kultur och natur.

Spana in upplevelserna här: