• När

    2016

  • Vad gjorde vi?

    Strategi, koncept, design och teknisk utveckling

Människor, matcher och mat - mums!

Fröjd har varit O’Learys Trademarks digtalbyrå sedan hösten 2015. Det första projektet, O’Learys nya webbplattform som inkluderar fler än 100 restaurangsajter på 11 olika marknader, lanserades i mars 2016.

Vi får ofta i uppdrag att ta fram lösningar som har olika målgrupper vars behov helt skiljer sig åt. Vi gillar den utmaningen! För O’Learys handlade det om att skapa en intuitiv användarupplevelse för besökaren som är på jakt efter närmsta restaurang och vill boka bord, samtidigt som franchisetagaren enkelt ska kunna uppdatera sin egen sajt (helst i mobilen eftersom man inte alltid har en dator).

Resultatet? En mobilupplevelse för besökaren & en användbar tjänst för franchisetagaren

Den digitala identiteten och designen utgår ifrån O’Learys profil men är anpassad för att upplevas mer som en tjänst och mindre som reklam. Bilder, text och  grafiska element förstärker restaurangupplevelsen samtidigt som interaktionselementen är i fokus. På startsidan hittar användaren snabbt rätt med tydliga ingångar till det viktigaste innehållet.

Eftersom sajten är designad enligt principen mobile-first, så är det extra härligt att surfa runt på den i mobilen. Vissa funktioner gör sig ännu lite bättre där, som t.ex. att sajten känner av användarens position och listar restauranger i närheten.

”Jag vill bara säga att den nya webbsidan är så förbaskat snygg och lättarbetad. Ni har gjort ett fantastiskt arbete med den. Sidan är verkligen helt rätt i tiden.”

- Citat från en franchisetagare


Django — för modularitet, flexibilitet och prestanda

Eftersom Fröjd är en plattformsoberoende leverantör utgår vi alltid från användar- och organisationsbehov när det kommer till våra tekniska rekommendationer. O’Learys nya digitala lösningar behövde kunna hantera allt från bordsbokning, löpande kampanjer, lansering av nya restauranger och eventcenters till kommunikation på flera språk och integrationer mot olika bakomliggande system. Dessa behov, i kombination med att konceptet tidigt drog åt en ”app-liknande upplevelse”, gjorde att Fröjd rekommenderade Python-ramverket Django som teknisk grund för lösningen.

Genom att utveckla den nya webbplatsen modulärt i ramverket Django, samt bygga om och optimera de tekniska kopplingarna mot externa system, så skapades en väldigt snabb och sömlös användarupplevelse med ”app-känsla” vilket även förbättrade sökmotoroptimering. 

Samtliga restaurangtyper och tjänster är paketerade som moduler vilket gör att O’Learys Trademark med väldigt liten insats och kostnad kan skapa upp helt nya enheter och lansera dem. En viktig del av lösningen är alltså att O’Learys kan skapa en ny restaurangsajt, när en franchise öppnar i en ny stad eller i ett nytt land, med några knapptryck. De kan också lansera nya restaurangkoncept på samma tekniska bas, vilket de exempelvis har gjort med Boston Grill.

Delar av informationen som förändras regelbundet uppdateras automatiskt från bakomliggande system för att minska arbetsbördan för franchisetagare, som exempelvis vilka matcher som visas på vilken restaurang.