Strategiska verktyg för digital tjänsteutveckling
För att skapa lösningar som levererar värde till våra kunder och deras användare använder vi beteendetyper, kundresor och målramverk som strategiska verktyg i vår utvecklingsprocess.
Att anpassa kontoret till ett digitalt sådant är en utmaning som många under pandemin fick genomgå, även Fröjd. Tack vare medarbetarnas adaptionsförmåga och engagemang löste vi motgångarna utan att tumma på prestation, mål och nyckeltal. Låt oss berätta om hur det var möjligt att göra denna smärtfria resa på Fröjd.
Att hantera vardagen under oroliga tider är en utmaning i sig, inte minst att övergå till renodlat digitalt arbete. Vår VD Oskar agerade ledstjärna genom att sätta upp tydliga riktlinjer kring hur det nya läget skulle hanteras, bland annat hur kund- och interna dialoger skulle te sig. Här räknades även in att flytta hem kontoret i ett svep.
Vi implementerade fasta kommunikationsmöten; check-ins, check-outs, frekventa avstämningar, måndagsmöten och planeringsmöten.
Många har varit nöjda över att få arbeta var de än är, något vi har helhjärtat implementerat i vår nuvarande hybrida lösning. Skillnaden i arbetssättet före och under pandemin är den bortkopplade fysiska närvaron, våra projekt och verksamhet drivs i stort sett på samma sätt.
På kontoret finns tillgång till mötesrum utrustade med tv, telefonbås för kortare samtal samt sittplatser runt om i lokalen. På distans är länken gyllene. Sammankopplingen mellan kontor och distans möjliggörs med mjukvaror som tillåter samarbete i realtid, exempelvis sköter vi kommunikationen via Google Meet och Slack där Mural agerar en fysisk whiteboard.
Vi har pratat med två Fröjdare som bor i varsin ände av Sverige för att förstå deras upplevelse av Fröjds hybridlösning.
Magda: På Fröjd får det fysiska rummet anpassa sig till det digitala då alla är inställda på remote first. Inget teknikstrul, alla ser, hör och deltar. Med mindre stress och högre leverans på jobbet, är det bättre än att vara på plats varje dag. Jag har till och med passat på att flytta till Åre. Nu när en har småbarn hemma känns det som (jobb)semester att få några dygn på kontoret i Stockholm. 100% positiv till Fröjds lösning.
Victor: Jag uppskattar att både kunna ostört grotta mig ner i arbetet hemma samt att kunna träffa härliga kollegor när jag är på besök i Stockholm. Det är fantastiskt att kunna jobba för ett företag jag tycker om, oberoende av var jag är. Jag känner mig som en del av teamet tack vare digitala check-ins och möten. Det enda jag missar på kontoret är Mario Kart på fredagarna.
Slutligen, vi tror att förtroende, självledarskap och ansvar får personer att utmanas, växa och bli mer engagerade. Olika arbetsmiljöer passar olika personer, det känns därför bra att kunna erbjuda det bästa för alla. Samtidigt är vi väldigt stolta över vår sammanhållning och vår kultur på Fröjd, det är något som vi givetvis behöver värna om och hitta gemensam tid och rum för.