Strategiska verktyg för digital tjänsteutveckling
För att skapa lösningar som levererar värde till våra kunder och deras användare använder vi beteendetyper, kundresor och målramverk som strategiska verktyg i vår utvecklingsprocess.
För att skapa lösningar som levererar värde till våra kunder och deras användare använder vi beteendetyper, kundresor och målramverk som strategiska verktyg i vår utvecklingsprocess.
Att kontinuerligt jobba med användningstester under design- och utvecklingsprocessen är väsentligt för att undvika frustrerade och missnöjda användare. Dessutom kan det bli väldigt tidskrävande och kostsamt att åtgärda “fel” när produkten är färdig och lanserad.
Efter offentlig upphandling inleder Sunne kommun och Fröjd ett samarbete för utveckling, support och förvaltning av kommunens webbplats sunne.se.
För att säkerställa att våra kunders digitala plattformar alltid är framtidssäkrade och presterar på topp, genomför vi regelbundet uppgraderingar och förbättringar. Ibland kommer en större versionsuppdatering av det CMS man använder vilket innebär att uppgraderingen kan bli mer komplex än vanligt. Det är viktigt att uppgraderingen genomförs, både ur ett säkerhetsperspektiv och för att kunna dra nytta av CMS:ets fulla potential. Ett aktuellt exempel är vårt arbete med Transportföretagen, där vi för närvarande uppgraderar deras applikation till Optimizely 12.
På Fröjd hjälper vi våra kunder att jobba smartare och mer effektivt med hjälp av AI. Med vår inspirerande workshop och en skräddarsydd roadmap säkerställer vi att ni får ut det mesta av AI-teknologin.
I en hållbarhetsgenomlysning identifierar vi vilka förbättringar som ger störst effekt för att minska ert ekologiska fotavtryck och göra er webb mer klimatsmart. Det viktigaste är att vi tillsammans börjar arbeta mot en mer hållbar framtid.
Under 2024 har vi hjälpt Bröstcancerförbundet att implementera Rek.ai, en tjänst som hjälper oss att förbättra användarupplevelsen genom personalisering.
En sekundärwebb är en statisk sida med statisk hosting som visas om den ordinarie webbplatsen inte är tillgänglig, exempelvis vid en attack där längre ner-tider kan uppstå.
Under våren 2024 har Fröjd inlett ett samarbete med AMF Fastigheter. Som bolagets teknikpartner ansvarar vi för den tekniska utvecklingen av såväl amffastigheter.se som handelsplatserna Mood, Gallerian, Fältöversten, Västermalmsgallerian och Ringens webbplatser.
En analysaudit är en hälsokontroll för era nuvarande mätverktyg och en investering i er digitala framtid.
Informationssäkerhet är en frågeställning som av förklarliga skäl och med all rätt kommit högt upp på agendan de senaste åren. Det är viktigt att hantera och skydda personuppgifter på rätt sätt, men också att säkerställa att man har en lösning som kan stå emot angrepp. Nedan har vi sammanfattat hur vi på Fröjd arbetar med informationssäkerhet – från att vi inleder ett samarbete eller projekt – till att vi underhåller och vidareutvecklar en applikation. Vi hoppas att detta kan vara goda råd på vägen!
De senaste dagarna har jag lärt mig hoppa som en orangutang, tittat på skräckfilm i VR, rest i tiden, upplevt musikfestivalen Coachella och lekt med min alldeles egna AR-tamagotchi Dotelidot.
Varje år genomför Funka en undersökning av tillgängligheten på offentliga aktörers webbplatser. Med undersökningen vill Funka skapa en gemensam bild av hur den digitala tillgängligheten mognar och prioriteras inom offentlig sektor.
Efter en upphandling där flera väletablerade byråer deltog blir Fröjd Konsumentverkets nya digitala partner. Konsumentverket driver ett antal webbplatser och webbtjänster riktade mot olika målgrupper och står inför ett spännande utvecklingsarbete det kommande året.
Behöver ni komma igång med tillhänglighetsanpassning av er webbplats? Vi hjälper er med en första utvärdering.
Efter en upphandling under 2023 har Stockholm Business Region AB tilldelat Fröjd uppdraget som digital partner. Fröjd och koncernen inledde ett strategiskt partnerskap 2019 då Fröjd vann upphandlingen förra gången. Sedan dess har Stockholm Business Region tillsammans med Fröjd genomfört en digital förändringsresa och tagit fram digitala tjänster som på bästa sätt möter målgruppernas behov med fokus på kreativ höjd, smart teknik och innovation.
Funderar ni kring hur användarvänlig er digitala tjänst är och hur den skulle kunna bli ännu bättre? Låt våra UX-designers genomföra en UX-audit för att identifiera användbarhetsproblem och ge förslag på sätt att förbättra användarupplevelsen.
Har ni en utmaning att lösa som ni inte kommer vidare med? Prova vår idégenereringsworkshop, ett tidseffektivt sätt att generera och utvärdera idéer ur olika perspektiv.
Utforska ChatGPT:s fulla potential med oss på Fröjd! Lär dig formulera framgångsrika prompts och ge ny energi till ditt arbetsflöde i vår senaste workshop.
Tekniken inom 3D och AI har revolutionerat hur vi skapar och interagerar med digitala miljöer. Här är några tips på verktyg att inspireras av.
Fröjds och Bankomats samarbete går långt tillbaka i tiden. Under förra året diskuterade vi vilka utmaningar vi gemensamt såg på den dåvarande hemsidan.
Vi tog ett snack med Chat GPT för att se vad en AI tror väntar runt hörnet kring digitala design-trender. Här är vad hen ser i spåkulan för 2023.
Under tre veckor med start i januari mötte jag och Monica Östling Holmlund, Digital Content Designers på Medieinsitutet och introducerade dem till de viktigaste verktygen inom UX och UI.
Nord, den svenska tillverkaren av keyboards och syntar i premiumsegmentet, lanserade nyligen Nord Stage 4 – en ny generation av Nords flaggskepps-instrument.
Den starka efterfrågan är ihållande hos oss och vi fortsatte växa under 2022. Under det senaste året har vi rekryterat 16 personer och idag är vi strax under 50 medarbetare.
Tidigare i år mötte vi framtidens designers på Berghs School of Communications för att föreläsa om en allt viktigare aspekt av webbdesign – hållbarhet. Internet producerar mer växthusgaser än hela flygindustrin. Om Internet vore ett land skulle det vara den sjätte största användaren av el efter länder som Kina, USA, Japan, Indien och Ryssland. Så vad kan vi göra åt det som webbdesigners?
Häng med på en tidsresa från skeumorfism till neumorfism, vad det är, dess utveckling och hur det påverkat innovation och trenderna i våra skärmar.
Att anpassa kontoret till ett digitalt sådant är en utmaning som många under pandemin fick genomgå, även Fröjd. Tack vare medarbetarnas adaptionsförmåga och engagemang löste vi motgångarna utan att tumma på prestation, mål och nyckeltal. Låt oss berätta om hur det var möjligt att göra denna smärtfria resa på Fröjd.
Vi blickar ut i den digitala nutidssfären och in i den digitala framtidsspåkulan och pratar om saker som inspirerar och fångar vår uppmärksamhet. Häng med!
Efter en offentlig upphandling har Jämtkraft valt att inleda ett samarbete med Fröjd som digital partner. I upphandlingen eftersökte Jämtkraft en strategisk och innovativ partner för ett långsiktigt och nära samarbete som på ett proaktivt sätt bidrar till koncernens affärs- och marknadsmål och den digitala upplevelsen för användarna.
Vi har alla hört och förstått att en digital tjänst hela tiden behöver utvecklas och förändras. Att målgruppen får nya behov, verksamheten utvecklas och omvärlden förändras är tre exempel på faktorer som gör att man behöver skruva i sin lösning
För andra året i rad vinner Zeta pris för bästa kommersiella webbplats i tävlingen Web Service Award.
Transportföretagen och Fröjd inleder samarbete efter att Transportföretagen genomfört en byråpitch. Genom det nya samarbetet ska Transportföretagen vidareutveckla sin webbplats för att på ett ännu bättre sätt möta sina medlemmars behov.
Publishingpriset är en jurybedömd tävling som bland annat delar ut pris till webbplatser inom ett antal olika kategorier. I år är vi nominerade tillsammans med tre av våra kunder – Axess, Food Planet Prize och Stockholm Business Region. Vinnarna i årets tävling utses i november.
I år tävlade vi tillsammans med Stockholm Business Region och sajten visitstockholm.com. Efter juryns nominering och folkets röster kammade vi hem guld i kategorin Information – Digital.
Följ med på resan genom ett optimeringsprojekt där vi steg för steg tar oss mot en förbättrad användaruoplevelse.
År 2020 var ett år av nya omständigheter som ställde krav på snabb förändring. En av alla industrier som drastiskt påverkats av pandemin är besöksnäringen. Gamla stans affärer ekar tomma, omsättningar minskar med 90% ett sommarhalvår när kassorna vanligtvis fylls.
Efter en pitch inleder Friluftsfrämjandet och Fröjd ett samarbete för att vidareutveckla organisationens digitala närvaro.
Digital tillgänglighet var på mångas läppar när “Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service” utfärdades 2018. Lagen bygger på den internationella standarden WCAG 2.1, och ställer krav på att myndigheters och offentliga aktörers digitala tjänster är tillgängliga och kan användas av alla – oavsett förmågor. Sedan dess har stora insatser gjorts för att skapa ett mer inkluderande digitalt samhälle, och intresset fortsätter att växa. Även hos aktörer som inte direkt omfattas av lagen. Kanske är ni en av de som vill uppdatera era digitala tjänster och göra dem mer tillgängliga? Bra tycker vi, för det är något som både ni och era användare gynnas av. Låt oss berätta varför!
Den 27:e januari utsågs Sveriges bästa webbplatser och intranät i Web Service Award. Tävlingen baseras på Sveriges största webbplatsundersökning där de webbplatser svenskarna är mest nöjda med blir nominerade.
Efterfrågan på livesändningar och digitala event har skjutit i taket sedan pandemin omkullvälte våra föreställningar om det perfekta mötet, och många företag och organisationer har behövt förändra sitt sätt att kommunicera med kunder på kort tid. Men vad är det viktigaste att tänka på?
Vi är nominerade i Webby Awards 2020 för sajten The Edible Country, i stolt samarbete med vår kära kund Visit Sweden och PR-byrån Prime 🎉
Under början av hösten blev Fröjd tillfrågade om vi skulle vara intresserade av att hålla i kursen CMS utveckling vid IT Högskolan i Liljeholmen. Den introverta utvecklaren i mig kände obehag inför tanken på att stå framför en skolklass varje dag i två månader, men jag har samtidigt alltid haft en dröm om att undervisa. Delvis för att jag hade höga tankar om min pedagogiska förmåga, och delvis för att det vore en stor personlig bedrift att undervisa programmering bara några år efter att jag studerade min första kodrad på Yrkeshögskola i Malmö. Så när erbjudandet cirkulerade till mig tackade jag ja och kursen inleddes två veckor senare.
Det är en tuff tid för oss alla 💕men hos oss på Fröjd har vi ambitionen att köra på som vanligt i full fart. Det betyder att vi inte bromsar in vårt arbete utan tar mer än gärna en kaffe ☕️ över internet och snackar digitala utmaningar eller annat smått och gott för den delen. Så ring oss som vanligt på 076-168 44 50 eller mejla jessica@frojd.se. Håll ut och ta hand om varandra där ute. Stor kram från oss!
Här på Fröjd är vi stolta över att kunna kalla oss plattformsoberoende - med andra ord är vi inte låsta till en specifik plattform eller ett specifikt språk/ramverk - utan arbetar med (och älskar att arbeta med!) en drös olika.
Till en av våra kunder testade vi nyligen ett sätt att effektivt komma fram till en designlösning utifrån ett användarbehov. Att vara kundens partner och inte bara en byrå man arbetar med är som två skilda världar. Att närma sig sin kund och verkligen förstå behoven och hur deras organisation fungerar, är inte alltid lätt. En kundrelation är en psykologisk och strategisk resa för att tillsammans lära känna varandra och framförallt nå en gemensam målbild.
Skogen i Skolan har under hösten valt Fröjd som ny digital partner. Uppdraget är att stärka och utveckla den digitala användarupplevelsen och Skogen i Skolans digitala närvaro.
Efter en upphandling under hösten väljer ImseVimse Fröjd som ny digitalbyrå för att utveckla en ny användarvänlig e-handelsplattform där deras återanvändningsbara produkter och hållbara arbete ska uppmärksammas.
Efter en upphandling har Stockholm Business Region AB med dotterbolagen Visit Stockholm AB och Invest Stockholm Business Region AB tilldelat uppdraget som ny digital partner till Fröjd. Samarbetet är ett strategiskt partnerskap för att utveckla koncernens digitala plattformar och närvaro.
Fröjd har hjälpt Stöldskyddsföreningen utveckla en mer kostnadseffektiv digital plattform, inklusive användarstudier och optimering av flera delar av sajten, såsom e-handel, säkerhetsguider, kundservice och gränssnitt.
När vi utvecklar digitala tjänster så behöver vi inledningsvis välja vilken plattform lösningen ska baseras på. Det finns en uppsjö av plattformar att välja mellan och det är viktigt att man väljer rätt eftersom plattformen definierar vilka förutsättningar man har för vidareutveckling av lösningen. När det kommer till produktion av webbplatser landar beslutet oftast i antingen en CMS- eller ramverkslösning. I denna artikel redogör vi skillnaden mellan de två och resonerar kring när man bör välja det ena eller det andra. Mycket nöje!
Innan man funderar på vilken plattform man skall använda bör man samla in vilka behov man har. Med en tydlig kravställning på plattformen ökar sannolikheten att man väljer rätt. I denna artikel kommer vi gå igenom ett axplock av frågor som man gärna vill besvara innan man tar sitt beslut:
Kampanjsajten The Edible Country har blivit nominerad till Svenska Designpriset i kategorin Information Digital! Den 2 september kan ni gå in på Svenska designprisets hemsida och rösta på vårt bidrag – det skulle värma våra Fröjd-hjärtan 💜 Vi vill tacka vår härliga kund Visit Sweden och PR-byrån Prime Weber Shandwick för ett gott samarbete 🥰 Nästa vecka är det röstningsdags, stay tuned!
Fröjd och WeEffect har ett flerårigt samarbete som framförallt fokuserat på koncept och design. Under 2018 önskade dock WeEffect att Fröjd skulle ta över ansvaret för den tekniska lösningen.
När Jake Knapp låter oss prova på denna femdagarsmetod under en enda dag, så är det tiden för egen reflektion jag uppskattar mest, det sköna i att tyst jobba själv i flera steg för att sedan sätta upp självförklarande skisser utan att ens skriva sitt namn på dem för att utvärdera mot alla andra idéer i ett ”Art museum”. Processen kommer snabbt framåt och vi landar i en designlösning, helt eniga i vår högst tillfälligt sammansatta grupp.
På Fröjd utvecklar vi affärsnära och användarvänliga lösningar vilket förutsätter att vi arbetar aktivt med mål och måluppföljning. Vi inleder projekt med att tillsammans med våra kunder workshopa fram ett målramverk där kärnan för hela lösningen föds.
I början av maj var jag på From Business to Buttons i Stockholm. Konferensen hade många bra och inspirerande talare inom allt mellan service design, tillgänglighet och rymddräktsdesign.
FAR väljer Fröjd som ny digital byrå efter en pitch under våren. Fröjd ska ta fram ett nytt koncept för ett samlat FAR och en uppdaterad digital närvaro. Samarbetet innefattar en samlad utgångspunkt för FAR:s breda digitala erbjudande.
Det har blivit norm att bygga om sin webbplats med relativt täta intervaller, men när en allt större del av affären är digital och plattformsinvesteringarna växer är ombyggnation en process vi vill gå igenom så sällan som möjligt.
Fröjd har tillsammans med Edenred tagit fram en ny webbplats för att presentera Edenreds nya erbjudande som numera inte bara täcker in lunchförmåner utan även friskvårdsbidrag - allt i samma kort. Vi passade även på att byta plattform från Episerver till Wordpress. “Fröjd har gjort ett kanonarbete med vår nya sajt. Kort och gott kan man säga att de lever upp till namnet” säger Marcus Mossberg på Edenred.
Operation Rädda Bina är en av Naturskyddsföreningens insatser för att engagera medborgarna att rädda den biologiska mångfalden. Fröjd har skapat det webbaserade tjänsten Naturkollen som även fungerar som ett citizen science-verktyg. Medborgare kan engagera sig genom att genomföra och registrera räddningsinsatser och forskare har möjlighet att ställa frågor kring insatserna för att samla in data från hela landet. 🐝
Efter en pitch under hösten väljer Gruppo Di Luca, med flera företag inom mat och dryck, Fröjd som ny digital byrå för att stärka och utveckla den digitala användarupplevelsen. Partnerskapet innefattar Di Luca & Di Luca med egna varumärket Zeta och ett antal agentursvarumärken, Deli Di Luca och vinimportören Enjoy Wine & Spirits som representerar ett drygt 50-tal vinproducenter och har egna varumärken som Tr3 Apor och Barrels & Drums.
Monica ska leda Fröjds designprocesser från idé och testbar prototyp till färdig lanserad tjänst. Hon har tidigare arbetat som Service design lead på Fjord och nu senast som UX Director & skill lead på Creuna.
Nu har Rejlers Network lanserats och en ny spännande digitaltjänst har sett ljuset!
Äntligen är det dags att visa upp resultatet av vårt fina samarbete med Bröstcancerförbundet! Vi har skapat en ny digital plattform och sajter för förbundet och de 33 lokalföreningar som verkar runt om i landet.
www.workinginsweden.se är en digital guide som vänder sig till både anställda och företagare med ambition att ge en överblick till vad som behövs för att jobba eller driva företag i Sverige.
Plocka fram konfettikanonen! Vårt arbete med Medborgarskolans nya sajt är nominerat till Svenska Designpriset i kategorin digital information.
Innan vi klockar ut och stänger kontoret under ett par semesterveckor så vill vi se tillbaka på våren 2018. Vi har gjort så mycket härliga grejer!
Är du nyfiken på hur din digitala närvaro kan växlas upp? Mikael jobbar som webbutvecklare på Fröjd och har svarat på två vanliga frågor om API:er!
Veidekke Bostad har byggt bostäder i Sverige sedan milleniumskiftet. Vårt samarbete startade i början av 2018, och under våren har vi tillsammans arbetat med att ta ett nytt grepp om företagets svenska webbplats.
Hurra! Nu är det äntligen dags att börja sjösättningen av de fyra projekt vi jobbat med under året, ett efter ett. Först ut är Medborgarskolans egna sajt som bland annat fått en mer renodlad sökfunktion och adderad smartness för att underlätta redaktörernas jobb i framtiden.