Strategiska verktyg för digital tjänsteutveckling
För att skapa lösningar som levererar värde till våra kunder och deras användare använder vi beteendetyper, kundresor och målramverk som strategiska verktyg i vår utvecklingsprocess.
Internet producerar mer växthusgaser än hela flygindustrin – Det är en riktig tankeställare, eller hur? Men det bästa är att vi alla kan bidra för att minska detta. Enligt webbprestandagurun Steve Sounders kommer nämligen hela 85% av potentiella effektiviseringsvinster från att designa om en sajts gränssnitt.
Korta användarresor minskar energiförbrukning och förbättrar användarupplevelsen genom snabb och effektiv navigering. Tidigare betraktades längre tid på en webbplats som positivt, men nu förstår vi att det kan indikera svårigheter för användaren. Detta leder till tidsförlust och potentiell frustration, samtidigt som det kostar onödig energi.
Utvärdera designen för att testa dess effektivitet genom att mäta besökarnas tid för att slutföra uppgifter på webbplatsen. Genom att avlägsna onödigt innehåll skapar vi en mer överskådlig och lättare webbsida, vilket minskar laddningstider. Användningstest rekommenderas för att säkerställa användarvänlighet, med fokus på få personer regelbundet.
Genom att sätta en viktbudget för hela webbplatsen och prioritera korta laddtider, kan vi minimera strömförbrukningen och säkerställa tillgänglighet för alla användare. Genom att optimera bilder och begränsa användningen av rörligt innehåll, kan vi minska energiförbrukningen och förbättra användarupplevelsen.
Genom att göra innehållet på din webbplats lätt att hitta, minskar du användarnas tid på att navigera till irrelevanta sidor och minskar belastningen på servern genom att färre sidor behöver laddas. Detta resulterar i en mer energieffektiv användarupplevelse.
I en hållbarhetsgenomlysning identifierar vi vilka förbättringar som ger störst effekt för att minska ert ekologiska fotavtryck och göra er webb mer klimatsmart. Det viktigaste är att vi tillsammans börjar arbeta mot en mer hållbar framtid.
Vi hjälper er identifiera potentiella effektiviseringsvinster och ger konkreta förbättringsförslag prioriterade efter mest effekt för minst insats. Ni får en sammanställd rapport med aktuell status och prioriterade förbättringsförslag för en mer klimatsmart webbplats.
Vi anpassar hållbarhetsgenomlysningen efter era behov. Kontakta Emmilie Ruthér för att diskutera upplägg och få ett prisförslag.
emmilie@frojd.se
072-870 80 41