Steg 1 – Följ upp och analysera
När målen och mätningen är på plats börjar det roliga – uppföljningen och analysen – då man följer upp mätpunkterna och ser hur lösningen står sig mot de uppsatta målen. Baserat på resultatet ser man om det är något av målen som behöver mer fokus. Genom att titta på mätpunkten har man fått en indikation av hur det går, om man har lyckats eller inte. För att förstå varför behöver man gräva djupare, det vill säga – göra analysen. När detta är gjort har man skapat sig en bild av vilka mål man behöver fokusera extra på, och man har samlat på sig mer information att ta med in i nästa steg.
Steg 2 – Ta fram hypoteser och idéer
När man vet var man bör lägga sitt fokus är nästa steg att formulera hypoteser, det vill säga vad tror vi att vi behöver förändra och vilket resultat tror vi att det kommer ge. Utifrån hypoteserna är det sedan dags att ta fram konkreta idéer och lösningsförslag. För att bestämma vilken idé som är den allra bästa kan man exempelvis använda enkla modeller för prioritering, genomföra A/B-test eller involvera en grupp användare för att snabbt få feedback.
När det här steget är avklarat har man samlat på sig konkreta idéer för hur måluppfyllnaden kan förbättras och det är dags att implementera!
Steg 3 – Designa, utveckla, lansera!
Att implementera en ny idé innebär oftast att design behöver tas fram och den tekniska utvecklingen behöver genomföras. När man gjort det är idén redo att lanseras för användarna.
Om man vill kunna mäta hur en specifik förändring påverkar måluppfyllnaden är det bra att inte göra flera förändringar samtidigt, eftersom det gör det svårare att härleda vilken förändring som gett vilket resultat. Tipset är alltså att jobba i små iterationer med implementationen.