Strategiska verktyg för digital tjÀnsteutveckling
För att skapa lösningar som levererar vÀrde till vÄra kunder och deras anvÀndare anvÀnder vi beteendetyper, kundresor och mÄlramverk som strategiska verktyg i vÄr utvecklingsprocess.
PĂ„ Fröjd utvecklar vi affĂ€rsnĂ€ra och anvĂ€ndarvĂ€nliga lösningar vilket förutsĂ€tter att vi arbetar aktivt med mĂ„l och mĂ„luppföljning. Vi inleder projekt med att tillsammans med vĂ„ra kunder workshopa fram ett mĂ„lramverk dĂ€r kĂ€rnan för hela lösningen föds. Det Ă€r vĂ„r ledstjĂ€rna genom projektet som talar om för oss om vi Ă€r pĂ„ rĂ€tt vĂ€g mot uppsatta mĂ„l eller om vi behöver vidta Ă„tgĂ€rder för att förhindra en negativ trend. MĂ„lramverket blir ocksĂ„ ett kommunikationsverktyg och ett sĂ€tt att förankra prioriteringar och beslut i hela verksamheten och vi tar tillvara pĂ„ alla intressenter. DĂ€rför kan vi alltid Ă„tervĂ€nda till mĂ„lramverket nĂ€r det uppstĂ„r interna behov som pĂ„verkar lösningen. Mappar behoven mot mĂ„len? Kommer detta beslut att hjĂ€lpa oss att komma ett steg nĂ€rmare? Det hjĂ€lper oss att undvika onödiga och kostsamma Ă„tgĂ€rder som förmodligen endast bottnade i ett internt behov â inte ett anvĂ€ndarbehov.
MÄlramverket Àr bÄde ett utvÀrderings- och kommunikationsverktyg!
Inför varje workshop gÄr vi igenom kundernas verksamhetsmÄl. Dessa ska vara nÀrvarande under hela tillfÀllet för att alla ska förstÄ att lösningen Àr ett av mÄnga verktyg som ska hjÀlpa dem att nÄ dessa övergripande mÄl.
Tanken Àr att alla idéer och förslag ska bubbla upp under ett sÄdant hÀr tillfÀlle sÄ att kunderna sjÀlva fÄr möjligheten att prioritera de absolut viktigaste för lösningen. Vi besvarar frÄgor som:
- Varför behöver vi lösningen?
- Vilka vÀnder vi oss till? Vem Àr lösningen till för?
- Vilken mÀtbar förÀndring vill vi uppnÄ under perioden?
- Hur mÀter vi att vi Àr pÄ rÀtt vÀg?
Det finns oÀndligt med saker att mÀta och följa upp pÄ. Problemet med det Àr att det Àr otroligt tidskrÀvande, kostsamt och framförallt ineffektivt. Alla mÀtpunkter Àr inte viktiga! Vi mÄste fokusera pÄ de som kan pÄverka vÄra resultat. Data finns med andra ord, frÄgan Àr bara vilken data som Àr av störst relevans för vÄra kunders business och hur vi omvandlar dessa till anvÀndbara insikter. Tack vare att vi prioriterar under workshop-tillfÀllet sÄ vet vi ocksÄ vad alla intressenter anser vara av vÀsentlig betydelse kopplat till bÄde syfte och mÄl med lösningen.
MĂ„lramverket hjĂ€lper oss att skapa samsyn för projektet och den gör att vi kan samla bevisföring för vĂ„rt arbete. Utan mĂ„l och mĂ€tning kan vi omöjligt veta attâ eller om vi har gjort nĂ„gonting bra. Lösningarna vi utvecklar ska vara en lönsam investering och generera vĂ€rde för vĂ„ra kunder men de ska ocksĂ„ fĂ„ oss hĂ€r pĂ„ Fröjd att kĂ€nnas oss extra stolta över arbetet vi har Ă„stadkommit â âwin win situationâ med andra ord.