Strategiska verktyg för digital tjänsteutveckling
För att skapa lösningar som levererar värde till våra kunder och deras användare använder vi beteendetyper, kundresor och målramverk som strategiska verktyg i vår utvecklingsprocess.
Vi blickar ut i den digitala nutidssfären och in i den digitala framtidsspåkulan och pratar om saker som inspirerar och fångar vår uppmärksamhet. Häng med!
Medan designers världen över blir flåsade i nacken av designrobotar och AI som hotar att ta över deras jobb, kan vi än så länge sitta lugnt i båten. Men det som väntar runt hörnet är antagligen bara en liten indikation på vad vi kommer få se i framtiden. DALL-E är ett AI system som kan skapa fullt realistiska bilder från en textbeskrivning. Den kan plocka upp rätt vinklar, rumslighet och anpassa sig till befintlig bild för att på sätt smälta in som det mest naturliga i världen. Kombinationerna kan bli oändliga i detta system som kan plocka upp olika koncept, attribut och stilar. Säg hej till framtidens sociala medier! Om alla möjliga bilder kan skapas, vad är möjligt då egentligen? Teddybjörnar som shoppar mat i antika Egypten? En astronaut som rider en häst i Andy Warhol stil? Eller en stickad ull soppa som ser ut som ett monster? Bara din fantasi sätter gränser! Eller hur var det nu, var det DALL-E:s fantasi?
Den digitala eran har tagit oss med storm och gett oss fler sätt att ansluta och uttrycka oss än någonsin tidigare. Vi överöses med information, bilder, färger, former. Men med så mycket information tillgänglig är det lätt att känna sig överväldigad av mängden tid, energi och uppmärksamhet vi lägger på att titta på våra skärmar. Många digitala tjänster kräver idag en konstant och direkt interaktion och reaktion från oss, och företag jobbar ständigt för att på det mest effektiva sättet fånga vår uppmärksamhet. Men det finns en mottrend som kallas digital wellness, där man hjälper användaren att känna sig mer i kontroll över sin egen digitala upplevelse. Nedan följer bara några exempel på en trend som lär växa när den digitala mättnaden ökar.
https://wellbeing.google/ Google har skapat ett forum för hur vi kan förbättra vår tid vid skärmen, där målet är att tänka över vårt eget välmående i den digitala miljön. Här kan du se över dina digitala vanor och pausa appar och aviseringar för att minimera ständiga distraktioner.
https://vimeo.com/185033007 Dejtingappen Hinge har tagit bort swipefunktionen för att rikta sig mer mot millenials som har tröttnat på ändlösa swipes på anonyma profiler. Istället för att mötas av ännu en gratis, anonym swipe app kommer man istället att kommer till ett meddelande forum där man som visar meddelanden och aviseringar från personer som du har pratat med eller personer som har uttryckt intresse för dig. Som ett Instagram för dating. Kanske swipefunktionen generellt kommer att ersättas av andra mer meningsfulla tjänster - mer kurerade och mer eftertänksamma.
https://getpocket.com/en/ låter dig spara artiklar och videor för att återkomma till senare, när det passar dig. Tjänsten hjälper till att ta bort digitalt skräp runt artiklarna, så att du slipper se allt direkt i det ögonblick du kommer över det. Gråskaleläge och en tillgänglighet funktion kan hjälpa till att minimera visuella distraktioner och valmöjligheter som ibland kan vara överväldigande. Denna trend visar på att vi lär få se mer exempel där användaren själv kan sätta gränser för hur de tar in information - baserat på deras egna unika behov och livsstil.
Meditativ konst är en växande trend. Som en del av uppladdning och för att skapa bästa möjliga mentala fokus, har meditation och mindfulness blivit ett självklart inslag för tränare och idrottsmän, för att kunna prestera på topp. Den franska illustratören Hector de Vallée https://www.instagram.com/hector_de_la_vallee/ gör vilsamma teckningar på våra största idrottssjärnor under meditation.
Medan New York Times har skämt bort oss med snygga, intressanta och eye-catching 3D format artiklar under de senaste åren, så blir intresset och behovet allt större av att kunna presentera artiklar, grafer och utbildningsmaterial i 3D. Under pandemin blev vi vana med att siffror och grafer som en del av vår vardag och möttes av olika typer av presentationsformat. 3D är således ett effektivt sätt att presentera något som ibland kan vara svårt att förklara i ord. Det skapar en helhetsbild och frångår idén om att man måste läsa sig till kunskap för att förstå. Innehållet blir mer fängslande och man vill åka med in i upplevelsen och nyfiket se mer.
Då det tidigare krävts ett relativt omfattande arbete för att använda 3D storytelling, börjar det nu blir mer tillgängligt - tack vare att tekniken går framåt. LIDAR-skanner har införts på iPhone (pulsad laser som kan generera 3D modeller), 3D scanning applikationerna blir fler och fotogrammetri kommer vi få se mer av (en teknik som möjliggör 3D modeller från en verklig miljö).
Med mer tillgängliga metoder, så kan redaktörer se fram emot att lättare kunna experimentera och utforska kreativiteten och skapa mer engagerande innehåll för framtidens 3D webb. Som ett steg på vägen har R&D publicerat en guide för redaktörer (https://rd.nytimes.com/projects/an-end-to-end-guide-to-photogrammetry-with-mobile-devices) som summerar olika tekniker man kan använda sig av, med hjälp av sin mobiltelefon.
Här följer några av våra favooartiklar i 3D:
https://rd.nytimes.com/projects/reconstructing-journalistic-scenes-in-3d
https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/17/world/europe/notre-dame-cathedral-fire-spread.html
https://www.washingtonpost.com/world/interactive/2022/kyiv-urban-warfare-russia-siege-donbas/
Trenden med att använda typsnittet som en viktig budskapsbärare fortsätter. Trenden påminner om den japanska Riso-print filosofin: någonting som bryter av det perfekta och blir vackert operfekt i sin helhet. En bokstav är upp och ner eller i en annan färg, några bokstäver följer en annan kurva, eller animationer som speglar budskapet som man vill få fram. Det är det perfekta sättet för form och typografi att samverka, samtidigt som det engagerar användaren och förstärker kundens budskap.