Menshandboken för pappor

KUND

o.b.

VAD

Kommunikationskoncept, Art Direction, Design, samplingsevent

NÄR

2019

Utmaning

Tampongtillverkaren o.b. behövde hjälp att göra sitt varumärke mer relevant för tjejer och unga kvinnor i Sverige.

Bakgrund

Trots att mens har normaliserats mycket i Sverige, är det fortfarande tabubelagt för många. Undersökningar visade att bara 7 % bland unga tjejer i Sverige föredrog att prata med sin pappa när de var ledsna och att 90 % önskade att deras pappa hade mer kunskap om mens.

Idé

Därför landade vi i, att istället för att rikta oss mot den primära målgruppen, ge deras pappor en knuff i rätt riktning: att tillgodose sig mer kunskap, bli ett bättre stöd för sina döttrar och på så sätt hjälpa till att motverka tabut kring mens.

Vi tog fram Menshandboken för pappor, en behändig liten handbok full med fakta om bl a mens och PMS, och tips på hur du som pappa kan stötta din dotter under en ganska omtumlande tid i livet.

Resultat

Vi skickade handboken till 100 kända pappor med unga döttrar och delade ut den på festivaler och events där den välkomnades med öppna armar. Under kampanjen fick vi trycka upp fler upplagor då efterfrågan var skyhög.

Projektgrupp

Projektledare: Marie Thall

Art Director & Design: Matilda Storm

Creative Director: Toby Cane

Innehållsproducent: Josefine Hammarström Helén

Produktionsledare: Rasmus Egnefors