Det är såhär ett bilköp ska kännas

KUND

Wayke

VAD

Kommunikationskoncept, Art Direction, Design, Copy


NÄR

2019

Besök sida

Den nya marknadsplatsen för bilar

Wayke är den nya marknadsplatsen för bilar, skapad av Sveriges bilhandlare och Motorbranschens Riksförbund (MRF). Wayke behövde hjälp med att öka både trafiken till och konverteringen på deras sajt. Kort och gott – att få fler att kontakta bilhandlarna och trycka på köpknappen.



Process

Initialt jobbade vi tight tillsammans med nyckelpersoner på Wayke där vi utvecklade Waykes tjänst och kommunikation för att få en ökad konvertering. Vi tog fram en tydlig budskapshierarki och rutiner för löpande optimering av Waykes kommunikation. På så sätt kunde vi finjustera budskapen och skapa annonser som gav resultat. Något som gav effekt för både Wayke och oss, från att ha börjat som bannerproducent är Fröjd nu huvudbyrå för all mediaproduktion.


Koncept

Med en strategisk och kommunikativ plattform utvecklade vi dels ett growth hacking-initiativ med syfte att innovera Waykes kommunikation för att se vilka budskap som fungerade bäst på vilka målgrupper. Vi tog också fram ett antal kommunikativa kampanjer med bl a filmer, utomhustavlor, print och annonser som visade på hur känslan av ett bilköp ska kännas. Som med humor och charm visade på enkelheten i tjänsten jämfört med saker i vardagen som kan vara lite kluriga.


Resultat

Med vår hjälp har Wayke fått en konsekvent och självsäker kommunikation. Vi har tagit fram nya lösningar och sätt att få konsumenter intresserade av Wayke som tjänst och varumärke. Dessutom har antal besökare på sajten ökat med 375 % och unika besökare med 280 % sedan starten av vårt samarbete. Klickfrekvensen på displaymedia har ökat med 67 % och viktigast av allt – konverteringen har ökat med 37 %.


Projektgrupp

Innehållsproducent: Josefine Hammarström Helén

Produktionsledare: Rasmus Egnefors

Kreatör: Matilda Storm

Kreativt ansvarig: Toby Cane

Kundansvarig: Lars Lundberg