Digitala Almedalen c/o Boinstitutet!
FÖR VEM?
Boinstitutet
VAD GJORDE VI?
Kommunikationskoncept, kampanjsajt och livestream-produktion
NÄR?
2020
Bakgrund
Boinstitutets mål är att vara en plattform för samtal om ett socialt hållbart boende. Men arbetet att verka för en bopolitisk debatt gjordes allt svårare när coronapandemin satte stopp för Almedalsveckan i Visby – Sveriges viktigaste mötesplats för samtal mellan politiker, samhällsaktörer och medborgare.
Uppdrag
Det politiska samtalet kan inte stanna upp, framförallt inte när människors anställningar, hälsa och tillvaro äventyras. Därför beslutade sig Boinstitutet för att själva arrangera ett covid-19-säkert digitalt Almedalen. Ett tre dagar livesänt event med digitala seminarier, samtal och mingel att ta del av på boinstiutet.se. Fröjds uppdrag var att paketera och möjliggöra detta.
Kommunikation
Vi tog fram ett kommunikationskoncept och anmälningsformulär för att uppmana organisationer, företag, politiker och andra aktörer att arrangera seminarier under eventet. Dessutom tog vi fram content för sociala medier för att nå ut till en relevant publik.
Teknisk lösning
På Boinstitutets sajt byggde vi en kampanjsida där eventet kunde leva. Där kunde man, förutom att följa livestreamingen, även ta del av programmet för alla tre dagar, läsa om de medverkande aktörerna och seminarierna och delta i ett livesänt mingel efter varje sändning.
Liveproduktion
Sist men inte minst organiserade Fröjd livesändningen, genom att bland annat inreda studio, filma och livesända eventet så att alla med internetuppkoppling kunde delta.
Resultat
I tre dagar sände Boinstitutet nonstop i åtta timmar från Boforums studio på Norrlandsgatan. Mer än 50 organisationer deltog antingen på länk eller i den Almedalsinspirerade studion vi hade riggat upp. Publiken deltog i debatter, lyssnade på intressanta seminarium, tog del av Boinstitutets initiativ Goda Exempel och mycket mer. Nu kunde inte bara gotlandsbesökare, utan alla som ville, ta del av det politiska samtalet i Almedalen. Och många tog tillvara på den chansen. Totalt hade Boinstitutet ca 10 000 visningar på sina livesändningar som inte bara gick att följa på boinstitutet.se utan även på Facebook och Youtube. Men framförallt kan Boinstitutet vara stolta över hur väl de levererar på sitt mål att värna om en hälsosam bopolitisk debatt – även när en pandemi försvårar omständigheterna.