Welcome to Sweden, The Edible Country

KUND

Visit Sweden

UPPDRAG

Design,
Art Direction
Teknisk utveckling

Besök sida

100 miljoner hektar av utsökt do-it-yourself dining

The Edible Country är en kampanj av Visit Sweden med mål att öka den mat- och naturrelaterade turismen till Sverige. I Sverige är utsökt, hälsosam mat precis runt hörnet – i vår natur. Tillsammans med fyra av Sveriges Michelin-kockar, sattes menyer ihop med råvaror direkt från naturen och förvandlade hela landet till en enda stor gourmetrestaurant. För att göra Sverige som framstående matland mer tillgängligt, har några utvalda matbord placerats ut över hela landet, som besökaren kan boka på sajten, i samarbete med Bookatable.


Några av projektets mål:

  • Locka matturister till Sverige
  • Öka intresset och kunskapen om allemansrätten i Sverige
  • Stärka Visit Sweden som varumärke
  • Inspirera människor till att äta hälsosammare och lokalt producerad mat

Fröjd hade ansvaret för design och teknisk implementation av kampanjsidan The Edible Country. Idé, koncept och innehåll stod PR byrån Prime Weber Shandwick för på uppdrag av Visit Sweden. Projektets längd var tre månader. Den huvudsakliga målgruppen var ”Nyfikna upptäckare” i USA, UK, Tyskland och Frankrike, samt journalister för delning och spridning av innehållet i olika medier och sociala kanaler. Vi ville skapa en engagerande och inspirerande plats för att locka besökaren att boka en resa till Sverige på något av de utplacerade borden runtom i landet.



Skapa nyfikenhet

Designarbetet grundades i att presentera och paketera kampanjens idé och innehåll på ett lockande och inspirerande sätt för att få besökarna att bli nyfikna på Sverige som matdestination. Sajten skulle även fungera som ett verktyg för att boka bord, samt ge möjlighet att titta på recept och videos på hur man tillagar maten när man väl är på plats.

Formen bygger på Visit Swedens existerande identitet, och har anpassats till konceptet för att på bästa sätt presentera innehållet med till exempel fullbreddsbilder och videos. Animationer adderades för att skapa en mjuk känsla. Parallaxbilder i bakgrunden är till för att skapa en känsla av att man kikar in i upplevelsen och i naturen.

På startsidan är målet att ge en övergripande förståelse för konceptet genom att presentera huvudingångarna, berätta vad fine DYIning är och få en översikt över alla tillgängliga bord som finns att boka inklusive en tillhörande interaktiv karta över Sverige.


Varje bord har en egen sida med fakta om bordet, en bokningswidget och praktiska detaljer, samt att gå vidare till övriga bord. Bordsidorna ger också en möjlighet för regionala aktörer att promota sevärdheter och utflyktsmål i närheten.

Porträtten av kockarna är en viktig del för att skapa ett personligt tilltal. För att ge en bild av vad man kan förvänta sig av resan och skapa rätt känslor hos besökaren presenteras även naturen med mycket innehåll. Sajten byggdes i Visit Swedens befintliga tekniska plattform Django Wagtail.

Sajten har skapat intresse både i Sverige och internationellt. Det stora intresset har lett till att fler bord lagts till över hela Sverige och att fler recept har adderats.


"The actual landscape felt magnificently rugged. We loved that there was no plastic at all in the hamper/kit - a really great touch. The guides were incredibly friendly and helpful. They showed us where to find a few of the vegetables we needed to make the dish. "

En av besökarna, Robbie Hodges skriver en artikel
till Sunday Telegraph


Projektgrupp

Projektledare, Visit Sweden: Lisa Voltaire
Creative Director, Prime Weber Shandwick: Petter Lublin
Projektledare, Prime Weber Shandwick: Cecilia von Beetzen
Projektledare: Nina Eichenberger
Art Director: Gustav Carlberg
Utvecklare: Andreas Bernacca