Med semesterlängtan i fokus

KUND

Airtours

VAD

Kommunikationskoncept, budskapshierarki, mediaköp, Art Direction, Design och Copywriting

NÄR

2019

Besök sida

Brief

Airtours ville utveckla sin marknadsföring i Sociala Medier och kom till oss med följande uppdrag:

  • Öka varumärkeskännedomen
  • Driva försäljningen i digitala kanaler
  • Skapa engagemang i sociala medier

Taktik

Vi vet alla hur reklam för en solresa ser ut. Azurblå hav, kritvita stränder och inte en människa så långt ögat kan nå. Inte helt oväntat var det precis det som vi såg från Airtours största konkurrenter. För att Airtours kommunikation skulle fastna var den tvungen att särskilja sig. Mycket.

Samtidigt visar alla studier att det bästa med en semester är tiden innan man ska åka. Man pratar mer om en resa innan man har gjort den än efteråt och glädjenivån innan avresan är lika hög – eller till och med högre – än när man väl är där.

Koncept

Därför tog vi fram ett koncept och en budskapshierarki som inte bara skulle skapa semesterlängtan utan också gestalta den. Hur det känns när man lämnar jobbet på fredagen och åker till flygplatsen. Mot en bred målgrupp sticker Airtours numera ut från konkurrenter och jobbar samtidigt med inspirerande och säljande material längre ner i säljfunneln. En stor förändring har också gjorts i det organiska innehållet, där vi aktivt jobbat med varumärkesmedvetenhet för att hålla mottagaren intresserad mellan köpperioderna. Och resultatet sedan samarbetets start våren 2019 har inte uteblivit.

Resultat

424 %

ROAS, return on ad spend

49 %

lägre kostnad per bokning

113 %

CTR, click through rate

Projektgrupp

Projektledare: Lars Lundberg

Produktionsledare: Rasmus Egnefors

Innehållsproducent: Josefine Hammarström Helén

Creative director: Toby Cane

Medkreatör: Matilda Storm