Världens första tankeverkstad för bioupplevelser

KUND

Filmstaden

VAD

Idé & Koncept, Lanseringskampanj, Filmproduktion, Annonser (Sociala medier), Influensers, Design, Art Direction, Teknisk utveckling, Produktutveckling

NÄR

2016–2019

Biolabbet, en plats där unga är med och gör framtidens bio

Hur får man en ung publik som föredrar att streama filmer att uppskatta en bioupplevelse? Och hur får man dem att besöka en klassisk institution som Filmstaden? Med hjälp av Biolabbet – världens första tankeverkstad för bioupplevelser. En plats där unga är med och gör framtidens bio godare, bekvämare och mer awesome.

filmstaden-casefilm-cover.png

Nu blir det bioreklam

Folk äääälskar popcorn. Genom att byta ut popcornen mot framtidsgodis och fånga besökarnas reaktioner med dolda kameror lanserade vi biolabbet och drev trafik till sajten.

Feedback

Med över 3500 förslag och idéer om framtidens bioupplevelse gick Biolabbet från att vara en ren kampanj och marknadsföringsidé till att skapa verklig affärsnytta. När Filmstaden skulle lansera en ny sajt och app så fick alla filmälskare ge feedback på de nya funktionerna genom Biolabbet.

Projektgrupp

Digital affärschef, Filmstaden: Anna Rosang

Projektledare: Lars Lundberg

Art Director: Erik Weidenhielm

Designer: Max Alm

Innehållsproducent: Josefine Hammarström Helén

Produktionsbolag: Slutet är nära

Resultat

+11 %

Köpintention

3500

Bidrag till Biolabbet

570 000

Unika besökare