Nu lanserar vi för Medborgarskolan

Hurra! Nu är det äntligen dags att börja sjösättningen av de fyra projekt vi jobbat med under året, ett efter ett. Först ut är Medborgarskolans egna sajt som bland annat fått en mer renodlad sökfunktion och adderad smartness för att underlätta redaktörernas jobb i framtiden.

– Vårt grunduppdrag handlade om att ta fram en gemensam teknisk plattform för fyra separata varumärken. Vår målsättning har dock varit att säkra unika upplevelser för varje webbplats & skola då samtliga har egna målgrupper och syften. Något jag tycker att vi lyckats bra med! Säger Viktoria Frid, strategi- och designansvarig på Fröjd.

– Vi har varit ett stort och sammansvetsat team från både Fröjd och Medborgarskolan som arbetat väldigt tätt ihop under hela processen, hela vägen från idémöte till lansering. – Medborgarskolan är kunniga och modiga beställare med hög digital kompetens vilket har gjort det här till ett fantastiskt roligt projekt att genomföra, fortsätter Viktoria.

De nya webbplatserna är alla byggda i Wagtail/Django, ett ramverk som vi ofta arbetar med och rekommenderar till våra kunder tack vare dess användarvänlighet och möjligheten att enkelt skräddarsy en webbplats efter både aktuella och framtida behov.

– Det fantastiska med Django och Wagtail är att vi får den flexibilitet som ett modernt ramverk innebär utan att tumma på användbarheten för redaktörerna som är vana att jobba i mer traditionella CMS, menar Nino Mengarelli, projektledare på Fröjd.

Under 2018 släpps sajterna för Stockholms Tillskärarakademin, Kulturama och Påhlmans Handelsinstitut/Påhlmans Gymnasium.

– Vi valde Fröjd eftersom de är en modern byrå med stor kompetens inom digital utveckling. Fröjd har hjälpt oss att tänka nytt och annorlunda, att våga byta plattform och förenkla innehållet för att möta besökarnas behov.

Ulla Frisk, marknads- och kommunikationschef på Medborgarskolan.