Ny digital närvaro för Sveriges framtid

Grafisk profil

Koncept, UX och design

Teknisk utveckling

Innehållsproduktion

Besök sida
KK-Stiftelsen har en tydlig målsättning – att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft genom att finansiera forsknings- och utbildningsprojekt vid landets högskolor och universitet. När stiftelsen behövde en ny webbplats och grafisk profil fick vi på Fröjd uppdraget att hjälpa dem att lyfta sin digitala närvaro och skapa en plattform som tydligt visar deras bidrag till Sveriges framtid.

Modernisera och förenkla

KK-Stiftelsens gamla webbplats hade en framtoning som inte speglade stiftelsens dynamiska arbete och visioner. Webbplatsen behövde bli mer inspirerande, pedagogisk och tillgänglig och målet var att skapa en sajt som både informerar och engagerar, samtidigt som den visar stiftelsens betydelse i det svenska forsknings- och utbildningslandskapet. Dessutom skulle den nya webbplatsen tydliggöra ansökningsprocessen och förenkla navigeringen för stiftelsens olika målgrupper.

Förstå målgrupper och definiera mål för webbplatsen

Vi började med att dyka in i stiftelsens verksamhet och målgrupper för att få en klar bild av behoven. Genom workshops definierades tydliga mål för den nya webbplatsen; den skulle informera om stiftelsens roll, inspirera användarna och guida dem genom ansökningsprocessen. Fokus låg också på att tydliggöra KK-Stiftelsens varumärke och hur de bidrar till Sveriges framtida konkurrenskraft.

Vi identifierade tre primära målgrupper – opinionsbildare och beslutsfattare, samproducenter och forskningsledare – och skapade användarflöden som mötte deras behov. En varumärkesworkshop hjälpte oss också att sätta rätt ton i kommunikationen; personlig, visionär och samtidigt pedagogisk.

Ny grafisk profil och förbättrad användarupplevelse

Med en tydlig riktning på plats skapade vi en ny grafisk profil för KK-Stiftelsen. En uppdaterad färgpalett, typografi och visuella element togs fram, alltid med tillgänglighetskrav enligt WCAG AA i åtanke. Designen byggde vidare på logotypens former och blev ett genomgående visuellt språk på sajten, där ikonografi och infografik användes för att förstärka budskapet.

Vi arbetade om navigationsstrukturen för att göra det lättare för besökare att snabbt hitta relevant information. En megameny introducerades för att göra navigeringen mer intuitiv, samtidigt som vi optimerade innehållet för SEO.

Agil utveckling och teknisk integration

Under produktionen arbetade vi agilt i sprintar tillsammans med KK-Stiftelsens team. Parallellt med utvecklingen finslipade vi designen för sidmallar och moduler. Den nya webbplatsen byggdes i WordPress och designades för att vara fullt responsiv – anpassad för både desktop och mobila enheter.

Vi integrerade också en lösning för att hämta pressmeddelanden via Via TT, samt satte upp en mätplan för att spåra och analysera användardata via Google Analytics.

En levande plattform som stärker KK-Stiftelsens varumärke

Den nya webbplatsen lanserades i december 2022 och har sedan dess varit en plattform som tydligt speglar KK-Stiftelsens arbete och vision. En mer levande design, förbättrad användarupplevelse och en tydlig ansökningsprocess har gjort det enklare för besökare att hitta rätt och engagera sig i stiftelsens arbete.

Löpande optimering och redaktionellt stöd för en levande plattform

Sedan lanseringen har vi fortsatt att samarbeta tätt inom både förvaltning och genom redaktionellt stöd. Genom att avlasta stiftelsens kommunikationsteam med idéutveckling, produktion och publicering av innehåll för både sociala och digitala kanaler, har webbplatsen kontinuerligt optimerats. Detta har skapat en plattform som inte bara fungerar smidigt, utan också maximerar sin potential att nå och engagera besökare.

Team

Projektledare: Nina Lundén
Art Director: Yoel Svenzén
Utvecklare: Fanny Värnbrink Forsman
Analytiker: Emma Mardell
Innehållsproducent: Josefine Hammarström Helén